Hooldustöötaja koolitus (tase 3)
Koolitus on mõeldud isikutele, kes soovivad hakata tööle hooldajana, puutuvad kokku omastehooldusega, täiendada teadmisi hooldustöö vallas. Koolitus on sobilik ka hooldustöötaja (tase 3) kutseeksamiks ettevalmistava koolitusena.
Hooldustöötaja kutse taotlemisel on osalejal vajalik esitada esmaabi väljaõppe koolitus (16 akad t) tunnistus. Kui osalejal on varasemalt esmaabi väljaõppe koolitus läbimata, siis saab osaleja talle sobiva esmaabi väljaõppe koolituse valida Juunika Koolitus OÜ pakutavate esmaabi väljaõppe koolituste hulgast juurde ja täiendavalt koolituse läbida.
Eesmärk
Ette valmistada hooldajaid, kes toetaksid ja abistaksid abivajajat elu korraldamisel ja võimalikult kõrge elukvaliteedi saavutamiseks vastava plaani (sh rehabilitatsiooniplaan, hooldusplaan) alusel.
Koolituse sisu:
- Hooldustöötaja kutse-eetika ja kutse taotlemine – 4 ak t
- Kutse-eetika põhiprintsiibid.
- Väärtuste konflikt, konfidentsiaalsus nõuete järgimine.
- Kutse taotlemise protsess, nõuded ja dokumentatsioon.
- Suhtlemisoskused hoolekandetöös – 8 ak t
- Olulisemad suhtlemisoskused ja sobiva suhtlemisviisi kasutamine.
- Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlemine.
- Aktiivse kuulamise võtted.
- Positiivne enesekehtestamine.
- Konfliktide ennetamine ja juhtimine.
- Meeskonnatöös osalemine, koostööoskused.
- Hoolduse alused. Hooldustoimingud – 8 ak t
- Inimese elamise toimingud ja neid mõjutavad tegurid.
- Klientide põhilised terviseprobleemid.
- Hooldustoimingud avahoolduses, hooldus- ja tervishoiuasutustes.
- Tervishoiu- ja sotsiaalhoolekande teenused, nende mõiste, sisu ja osutamise tingimused läbi eluetappide.
- Arengupsühholoogia, inimese elukulg – 4 ak t
- Arengupsühholoogia alused.
- Elukaare teooria.
- Vanusega seotud füüsilise, psüühilise ja sotsiaalse arengu etappide ja käitumuslike muutuste arvestamine hoolekandetöös.
- Anatoomia-füsioloogia-patoloogia – 14 ak t
- Sissejuhatus anatoomiasse.
- Erialane terminoloogia.
- Põhimõisted.
- Tugi- ja liikumiselundid.
- Süda.
- Vereringe.
- Hingamiselundid.
- Hingamisteed.
- Seedeelundid.
- Seedekanal.
- Kuse- ja suguelundid.
- Närvisüsteem.
- Sisesekretsiooninäärmed.
- Meeleelundid.
- Katteelund.
- Hügieeni ja hooldustoimingute juhendamine (praktiline) – 8 ak t
- A-ja antiseptika.
- Käte hügieen.
- Kliendi voodi korrastus.
- Kliendi pesemine (sh naise ja mehe intiimpesu), abistamine pesemisel.
- Naha seisundi hindamine.
- Küünte ja juuste hooldus.
- Ergonoomika ja hooldusabivahendid (praktiline) – 6 ak t
- Ergonoomika üldised alused.
- Kliendi nihutamise võtted: nihutamine ilma abivahendita, nihutamine ristlinaga ja raamiga, pöördvõte, kangivõte.
- Kliendi ülesnihutamise võtted: ilma abivahendita ja abivahendiga (rätik, ristlina, rull, raam).
- Kliendi pööramine selili asendist külili ja tagasi selili, asendi korrektsioon ja toestus.
- Kliendi abistamine voodi servale istuma, püsti ja kõndima.
- Kliendi abistamine külg-ees ja selg-ees võttega ratastoolile.
- Haigused, häired ja puudused, nende põhjused, kliendi abivajaduse hinnang nende toimingute ja käitumise põhjal elus ja olustiku tingimustes – 8 ak t
- Tervisenäitajate (nt kehatemperatuur, pulss ja hingamine, arteriaalne vererõhk ja veresuhkur) mõõtmine ja terviseseisundi jälgimine; naha seisundi jälgimine ja hooldus, õe abistamine õendustoimingute sooritamisel.
- Hooldus erinevate haiguste korral: sise-, kirurgiliste-, neuroloogiliste-, nakkus-, naha-ja suguhaiguste-, nina – kõrva – kurgu – silma-, psüühika- ja käitumishäirete korral.
- Ravimiõpetuse alused – 4 ak t
- Mõisted.
- Ravimite kasutusjuhised, toimed, annustamine, manustamine, säilitamine.
- Ravimvormid.
- Ravimite hankimine.
- Kliendi juhendamine ja abistamine ravimi manustamisel.
- Koduapteek.
- Majapidamistööd – 6 ak t
- Kodumajanduse olemus ja üldised põhimõtted.
- Koristustööde tähtsus ja planeerimine.
- Koristustekstiilid- mikrokiud tekstiilide kasutamine ja hooldus.
- Kaasaegse kodukoristuseks vajalikud tarvikud ja puhastusained.
- Eluruumide olmehügieen-hoolduskoristus, suurpuhastus.
- Olmeparasiidid ja nende hävitamine.
- Ohutusnõuete järgimine korrastustöödel.
- Toitlustamise alused – 4 ak t
- Tervisliku toitumise alused.
- Toitumisprobleemid.
- Toitumine erinevates kultuurides.
- Surija hooldus – 4 ak t
- Suremine ja surm.
- Mõisted, liigid, põhjused.
- Surm erinevatel eluetappidel.
- Surm peres, pereliikmete reaktsioonid.
- Kriisi etapid, hingehoid, surmaks valmistumine.
- Väärikas lahkumine.
- Surnu korrastamine.
- Eneseanalüüs praktilise töökogemuse kohta – 4 ak t
- Nõuded tööalasele eneseanalüüsile.
- Eneseanalüüsi struktuur ja sisu.
- Praktilised nõuanded hooldustöötaja kutseeksami eneseanalüüsi koostamiseks.
Koolituse läbimisel osaleja:
- rakendab kaasaegseid klienditeeninduse põhimõtteid, teenindushoiakuid ja nendel põhinevaid käitumisviise suheldes korrektselt klientidega, tema lähedastega, arstiga ja teiste töötajatega
- mõistab haiguse – tervise käsitust, teab põhimõisteid: haigus, diagnoos, sümptom, sündroom, funktsionaalne toimetulek
- mõistab haiguse – tervise käsitust, teab põhimõisteid: haigus, diagnoos, sümptom, sündroom, funktsionaalne toimetulek, aitab õde õendusabi osutamisel
- kasutab majapidamises erinevaid koristusmeetodeid, koristustarvikuid ja oskab järgida ohutustehnika nõudeid korrastustöödel
- tunneb enamlevinumaid olmeparasiite ja teab kuidas toimida nende leviku tõkestamiseks
- tunneb toiduohutuse aluseid, teab ealise toitumise iseärasusi, jälgib tervisliku toitumise aluseid lähtuvalt abivajajast
- oskab selgitada abivajajale toidukordade, toidu, toidutalumatuste, toiduallergiate mõju tervisele
- teab hooldusplaani koostamise põhimõtteid, planeerib ja teostab vajalikud hooldus- ja ilutoimingud lähtuvalt hooldusplaanist ja abivajaja seisundist
- oskab kasutada ergonoomilisi töövõtteid ja abivahendeid hooldustoimingutes
- mõistab inimkeha kui terviku toimimist, tunneb peamisi füsioloogilisi protsesse ja nende normaalse toimimise vajalikkust organismis, soovitab võimalusi terviseriskide vähendamiseks
- järgib hügieenireegleid ning kasutab isikukaitsevahendeid enda ja abivajaja kaitsmiseks
- tunneb isikliku ja kliendi hügieenihoolduse põhitõdesid, hooldaja välimuse suhtes kehtivaid reegleid, hinnata riietuse mugavust ja otstarbekust
- teab ravimiõpetuse põhimõisteid, tunneb erinevaid ravimvorme, teab nende hankimise, manustamise viise, mõistab ravimitega seotud ohtusid
- teab sureva inimese hoolduse ja hingehoiu põhimõtteid, toetab surijat ja lähedasi kriisietappide läbimisel
- oskab koostada eneseanalüüsi praktilise töökogemuse kohta
Tunnistus
Õpiväljundite kontroll toimub teadmiste kontrolltestiga (valikvastused/ avatud küsimused), praktiliste ja grupitööde alusel Õpingute lõpetamisel väljastatakse lõpetajale tunnistus kui osaleja on osa võtnud ja läbinud vähemalt 80% õppekavast ja sooritanud positiivsele tulemusele kirjaliku teadmiste kontrolli testi. Osalejale väljastatakse tõend, kui õppija võttis osa vähem kui 80% õppekavast. Tõend väljastatakse vastavalt osaletud kontakttundide arvule ja läbitud teemadele.
Koolituse kestus: Auditoorne loeng, arutelud, praktilised harjutused, õppevideod. Koolituse maht kokku 82 ak t
Koolitajad:
Aet Olle
On lõpetanud Tallinna Pedagoogikaülikooli sotsiaaltöö eriala, magister. Omab pikaaegset töökogemust sotsiaaltöö valdkonnas, alates 2011. a töötab Põlva Valla Hooldekodu juhatajana. Täiskasvanute koolitamise kogemus alates aastast 2010.
Kaja Solom
MSc (õendusteadus), BA (sotsiaaltöö). Praktiseerinud õena haiglas, koduõenduses ja töötanud õendusjuhina. Sotsiaaltöö kogemus on peamiselt vaimse tervise valdkonnast, töötades MTÜ Lõuna–Eesti Erihooldusteenuste Keskuses juhatajana. Õppejõuna töötanud Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis ja Tartu Ülikoolis õenduse õppekaval. Koolitajana on kogemused õdede ja hooldutöötajate täiendõppest. Südamelähedased ja huvipakkuvad teemad on vananemine, geriaatria, vaimne tervis, juhendamine ja suhtlemisoskused.
Maiken Jaanisk
On täiskasvanute koolitajana tegutsenud juba üle kümne aasta, sh Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis. Peamisteks koolitusvaldkondadeks on suhtlemis- ja kriisipsühholoogia, kliiniline psühholoogia, meeskonnatöö ja enesearendus. Alustas oma karjääri koolipsühholoogina, hiljem on läbi viinud koolitusi ja nõustamisi lasteaedades ja põhikoolides. On nõustanud lapsi ja peresid ohvriabi kaudu, läbi viinud lähisuhte vägivalla all kannatavatele peredele teraapiagruppe. Magistritöö teemaks oli individuaalne nõustamine söömishäirete osas. Õppetöö raames on õpetanud laste ettevalmistust protseduurideks, omades ise haiglapraktika kogemust. On olemas kokkupuude ka erivajadustega lastega. On koostanud õpik-käsiraamatu hooldustöötajatele. Omab andragoogi kutse 6. taset.
Rita Selgis
Omab kogemust puhastusvaldkonnas juba alates 2005. aastast. Koolitajana on tegutsenud alates 2009. aastast. Haridus – Tartu Ülikool haridusteaduse bakalaureus kutseõpetaja eriala. Lisaks omab: Täiskasvanute koolitaja, tase 6; Puhastusteenindaja I,II kutsetase; Kahjuritõrjuja, tase 4; Standardi EVS 914:2012 “Koristustööde kvaliteedi kokkuleppimine ja hindamine” (INSTA 800), tase 3 ja tase 4
Taisi Talviste
Majutus-toitlustusvaldkonna kutseõpetaja Pärnumaa Kutsehariduskeskuses
Tatjana Jušinski
On lõpetanud Tartu Meditsiinikooli ning Tartu Ülikooli, omades terviseteaduse magistri kraadi (õendusteadus).
Tatjana töötab SA TÜ Kliinikumi südamekliiniku erakorralise kardioloogia osakonnas intensiivraviõena ning õppejõuna Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis, lisaks esmaabikoolitajana erinevates koolitusasutustes.
2012 aastal omistati Tatjanale ka aasta õe tiitel (erakorralise kardioloogia osakond, õde).
Terje Paes
Täiskasvanute koolitaja, andragoog (7 tase), karjäärinõustaja (7 tase). On töötanud välja metoodilisi materjale ja olnud koostööpartneriks õppeasutustele, ettevõtetele ning ühingutele, hoolekandeasutustele. MTÜ Tugiteenuse üks asutajaliikmetest ja juhatuse liige. On valitud aasta koolitajaks 2020.
Ülle Kivisild
On lõpetanud Tallinna Meditsiinikooli ja Tartu Ülikooli. On hooldustöötaja kutseõpetaja Pärnumaa Kutsehariduskesuses, samuti aastaid olnud koolitajaks Tallinna Tervishoiu Kõrgkoolis
Juunika Koolitus OÜ on Eesti Töötukassa koolituskaardi koostööpartner.
Koolitusfirma tutvustus
Juunika Koolitus OÜ. Täiskasvanute koolitusasutuse Juunika Õppekeskuse põhitegevusala on täiskasvanute koolitamine. Koolitustegevusega alustasime 1997. aastal Tartus. Täna korraldame koolitusi üle Eesti kõigis maakondades. Loen koolitusfirma kohta veel...