Keskastmejuht on justkui sild ettevõttes, mis ühendab juhtkonda ja operatiivtasandi töötajaid, seejuures tuleb tal juhtida nii protsesse kui ka inimesi. Ta on tihti suurima pildi omaja, kes teab mis toimub all ja mida oodatakse üleval. See, kuidas ja milliste võtetega ettevõtet juhitakse, määrab peaaegu kolmandiku ettevõtte tootlikkusest.
Juhi tööalase edu eelduseks on teatud isiksuseomaduste olemasolu ning vajalike oskuste ja võimete kujundamine ehk pädevuse saavutamine. Programmi aluseks on võetud need juhtimisoskused:
mis toovad juhi töös edu,
mida tööandjad juhtidelt kõige enam ootavad,
mille alusel juhte tööle värvatakse,
mis on teadusuuringutes kinnitust leidnud.
Eduka juhi 18 juhtimisoskust on jaotatud 9-le praktilisele õppepäevale, kus teoreetiline osa vaheldub praktiliste testide ning ülesannete sooritamisega nii individuaalselt kui grupis. Programm toimub veebikeskkonnas ja iga õppepäev on järelkuulatav 14 päeva jooksul peale selle toimumist endale sobival ajal.
Sihtrühm:
Ettevõtete juhid, era- ja avaliku sektori keskjuhid, meeskondade juhid, projektijuhid ja kõik teised, kes soovivad tõsta enda juhtimisalast kompetentsi.
Programm
õppepäev: Tulemuslikkuse tõstmine ja kohanemine
Alluvate töö tulemuslikkuse tõstmine: Töö tulemuslikkuse tõstmine on juhi töö peamiseks ülesandeks. Töö tulemuslikkus on mõõdetav nende tegevuste või tulemustega, mis aitavad kaasa organisatsiooni eesmärkide saavutamisele. Seega, töötaja individuaalne töö tulemuslikkus, on töötaja panus organisatsiooni eesmärkide saavutamisse. Lihtsustatult öeldes on töötaja töö tulemuslikkus see, kuidas töötaja täidab oma tööga seotud kohustusi, täidab nõutud ülesandeid ja käitub töökohal.
Organisatsiooni eesmärgid versus töötajate eesmärgid
Töö tulemuslikkuse teooria (MOA teooria: motivatsioon-võimalus-teadmise/oskused/võimekus)
Töö tulemuslikkuse mõõtmine/hindamine ja juhtimine
Töötajate produktiivne ja mitteproduktiivne käitumine tööl (nt. töölt puudumine, hilinemine, valetamine, küberlogelemine jms.)
Tõenduspõhised järeldused ja tegurid, mille mõjutamisel saab parendada töö tulemuslikkust (PE Konsult uuringud, 2018-2022)
Kohanemine: Tööprotsessid, töövahendid, töökeskkond, töömeeskonnad, organisatsiooni struktuurid muutuvad pidevalt. Tööalaste muutustega toimetulek ja uutes oludes kohanemine on juhi oskus, mis aitab muutuvas töökeskkonnas areneda ja töö tulemuslikkust parendada.
Muutuste juhtimise kolm etappi (lahti sulatamine – muutus – külmutamine)
Töötajate reaktsioonid muutustele
Töötajate kaasamine (sh. tüüpilised argumendid muutuse poolt ja vastu, veenmine, töötajate hirmude jt. negatiivsete emotsioonidega tegelemine, tööalaste hoiakute muutmine),
resistentsuse ületamine organisatsiooni tasandil, juhtimise tasandil ning töötajate tasandil
Tõenduspõhised järeldused ja tegurid, mille mõjutamisel saab parendada kohanemist muutunud olukorras (PE Konsult uuringud, 2018-2019)
Kodutööd:
Töö tulemuslikkuse test
Mitteproduktiivse käitumise test
Praktiline õppus:
Töö tulemuslikkuse testi tulemuste analüüs ja arutelu
Mitteproduktiivse käitumise testi tulemuste analüüs ja arutelu
Juhtimiskaasuste arutelu
õppepäev: Kommunikatsioon ja julgus pealehakkamiseks
Kommunikatsioon: Juht töötab inimestega ja seetõttu tuleb olla igas olukorras hea suhtleja. Suhtlemisoskused on juhi töös üliolulised, kuna juht peab suutma tööprotsesse ja -juhiseid arusaadavalt selgitada nii kõnes kui kirjas. Paratamatult peab juht igapäevaselt kasutama aktiivset kuulamist, peegeldamist ja teisi edukaks suhtlemiseks vajalikke tehnikaid.
Juhi suhtlemisalase kompetentsuse elemendid (USA, O’NET)
Verbaalsed ja mitteverbaalsed suhtlemisvahendid
Tähelepanelikkus, aktiivne kuulamine, selgitamine, ümbersõnastamine, küsimuste esitamine, tagasiside andmine, peegeldamine
Juhtide sagedased vead tööalasel suhtlemisel
Tõenduspõhised järeldused ja tegurid, mille mõjutamisel saab parendada juhi tööalase suhtlemise oskuseid (PE Konsult uuringud, 2018-2022)
Julgus: Juht peab omama julgust pealehakkamiseks – olema sedavõrd julge, et teised järgiksid juhti ja toetaksid tema seisukohti. Juhul, kui juht ei too oma seisukohti julgelt ja enesekindlalt esile, siis ei hakka keegi juhile järgnema. On ülimalt oluline, et juht kaitseks oma seisukohta, kuid veelgi olulisem on see, et juht oleks enesekindel ja tal oleks tegelikult oma seisukoht.
Julgus kui juhtimisoskus
Julguse tüübid erinevates juhtimissituatsioonides
Otsustamise hirmud. Kuidas ületada otsustamisega seotud hirme?
Otsustamine – vastutus (PE Konsult uuringud, 2002-2005 ja 2018-2022)
Kõige raskemad suhtlemisolukorrad tööl (iseenda juhtimiskogemus)
Praktiline õppus:
Juhi suhtlemispädevuste arutelu (kasutades O’NET juhtide pädevusjuhendeid)
Raskete ja julgust nõudvate juhtimisolukordade arutelu (kodutöödes esitatud juhtimiskaasuste põhjal)
õppepäev: Loomingulisus ja otsustamine
Loomingulisus: Loovus on juhtimisel uskumatult oluline. Kompetentsusest üksi ei piisa, kui ei osata olemasolevaid asju omavahel ühendada ja luua seda, mida pole veel nähtud ja tehtud. Loovust ei õpetata ärikoolis, kuid see on miski, mida juht saab aja jooksul arendada.
Loomingulisus ja innovaatilisus
Juhi loovuse tähtsus ja rollid
Loovuse rakendamine juhtimisel
Juhtide tehnikad oma meeskonnas loovuse julgustamiseks ja kasutamiseks
Tõenduspõhised järeldused ja tegurid, mille mõjutamisel saab arendada juhi loomingulisust (PE Konsult uuringud, 2018-2019)
Otsustamine: Parimad juhid on otsustusvõimelised. See peaks olema üks juhi põhioskuseid. Tulemuslik juhtimine tähendab ka raskete otsuste tegemist.
Otsustamisprotsess: intuitiivne, emotsionaalne ja ratsionaalne otsustamine
Juhtimisotsuste tüübid (sh. „rasked“ otsused)
Tüüpilised vead otsustamisel (sh. vaimne laiskus)
Juhi isiksuse tüübid, isiksuse tüübi seos otsustamisega (A-tüüpi isiksus, isiksuse tüüpide lühitest)
Kodutöö:
Loovustest
Praktiline õppus:
Loovustesti tulemuste analüüs ja järelduste tegemine, arutelu
Isiksuse tüübi testi tulemuste analüüs ja järelduste tegemine, arutelu
Juhtimiskaasuste arutelu
õppepäev: Delegeerimine ning emotsionaalne ja sotsiaalne intelligentsus
Delegeerimine: Kogemustega juht teab, et oma tööülesannete delegeerimine on igati mõistlik. Selle asemel, et kõiki juhtimisülesandeid enda kanda võtta, võib kõigile olla märksa kasulikum mõnede juhtimisülesannete delegeerimine alluvatele. Juhi delegeerimisoskuste arendamine ja rakendamine meeskonnaliikmete seas suurendab töötajate usaldust ja töörahulolu.
Juhtimistsükkel ja delegeerimine, delegeerimise protsess, delegeerimise reeglid ja tasandid
Delegeerimise vajadus. Mida delegeerida?
Juhi roll delegeerimisel, alluva roll delegeerimisel
Juhi hirmud ja vead delegeerimisel
Emotsionaalne ja sotsiaalne intelligentsus: Emotsionaalne intelligentsus aitab juhtida oma tundeid, samuti rääkida oma töökaaslastega ja edastada korraldusi olles samas empaatiline. Sotsiaalne intelligentsus on võime iseennast tunda ja ka teisi inimesi tunda. Sotsiaalne intelligentsus areneb suhtlemiskogemustega ning õppimisega saavutatud edukusest ja ebaõnnestumistest. Sotsiaalset intelligentsust nimetatakse ka “taktitundeks”, “terveks mõistuseks” või “igapäeva tarkuseks”.
Emotsionaalne tööjõud, tööga seotud positiivsed ja negatiivsed emotsioonid (Cambridge Ülikooli ja TTÜ uuring, 2013; PE Konsult uuringud, 2018-2019)
Emotsionaalne intelligentsus ja sotsiaalne intelligentsus
Töötajate tööalased emotsionaalsed oskused (emotsionaalne intelligentsus) ja töö tulemuslikkus (PE Konsult uuringud, 2017-2018)
Töötajate tööalased sotsiaalsed oskused (sotsiaalne intelligentsus) ja töö tulemuslikkus (PE Konsult uuringud, 2017-2018)
Juhi emotsionaalsete ja sotsiaalsete oskuste arendamine
Kodutöö:
Emotsionaalne heaolu tööl (test)
Praktiline õppus:
Emotsionaalse heaolu testi tulemuste analüüs ja järelduste tegemine, arutelu
Juhtimiskaasuste arutelu
õppepäev: Juhendamine ja motiveerimine
Juhendamine (mentorlus): Hea juht peab suutma oma töötajaid juhendada ja olema neile vajadusel mentoriks. Mentorlus kui töötaja töö käigus õppimise toetamine on professionaalne suhe, kus kogenum töötaja või juht (mentor) jagab vabatahtlikult oma kogemusi ja teadmisi vähemkogenud töötajaga (mentee).
Motiveerimine: Koostööle orienteeritud ja motiveeriva töökeskkonna loomine tagab töö tulemuslikkuse ning ühtlasi ka selle, et sellises meeskonnas tahetakse töötada ning ka teised soovivad teie meeskonnaga koostööd teha. Julgustades töötajaid täitma ülesandeid seetõttu, et nad tahavad hästi oma tööd teha, mitte sellepärast, et nad peavad või on sunnitud oma tööd tegema, saategi parema töötulemuse. Selles ongi erinevus hea juhi ja suurepärase juhi vahel.
Mis motiveerib töötajaid hästi töötama?
Seesmised ja välised motivaatorid (ma tahan, ma pean)
Raha kui motivaator (PE Konsult uuringud, 2014; 2020-2021), mittemateriaalsed stiimulid
Juhi kiitus, laitus, konstruktiivne tagasiside
Tõenduspõhised järeldused ja tegurid, mille mõjutamisel saab parendada hea töö eest tunnustamist ning otsese juhi kiitmist hea töö eest (PE Konsult uuringud, 2018-2022)
Kodutööd:
Oma organisatsiooni motivatsioonisüsteem, analüüs – millised motivaatorid toimivad töötajate motiveerimisel
Praktiline õppus:
Juhtimiskaasuste analüüs – kiitus
Näidis-motivatsioonisüsteemi loomine näidis-organisatsioonile
õppepäev: Probleemide lahendamine ja eneseteadvus
Probleemide lahendamine: Üks olulisemaid juhioskuseid on probleemide lahendamine. Keerulisi olukordi tuleb tööl pidevalt ette ja parima lahenduse leidmiseks on vaja analüüsi ning kriitilist mõtlemist.
Juhtimisprobleemide tüübid
Prioriteetsete probleemide määramine Kepneri meetodil
Juhtimisprobleemi lahendamise etapid ja juhi oskused
McKinsey juhtimiskonsultantide soovitatud probleemilahendamise protsess
Tüüpvead: informatsiooniga seotud vead (nt. info ei ole tõene, infot liiga palju või liiga vähe), vaimne laiskus, grupimõtlemine, ratsionaliseerimine jms.
Eneseteadvus: Iseenda isiksuse tundmine on juhi jaoks võtmetähtsusega. Tundes iseennast ja teades oma isiksuse omadusi, tüüpilist käitumist ning ka puuduseid, on juhil võimalik oma käitumist positiivselt suunata ja oma puuduseid kompenseerida.
Seesmine ja väline kontrollkese, vastutus
Tõenduspõhised järeldused juhtide kontrollkeskmest (PE Konsult uuringud, 2005-2006 ja 2018-2022)
Ootused juhi isiksuse omadustele, juhi isiksuse profiil CMPS testi isiksuse omaduste põhjal (PE Konsult uuringud, 1997-2022)
Juhi empaatia seos töö tulemuslikkusega (PE Konsult uuringud, 2017-2018)
Kodutööd:
Kontrollkeskme ja vastutuse test
Cesarec‐Markes isiksuse test (CMPS test)
Iseenda juhtimisprobleemide või tööprobleemide audit, prioriteetsete probleemide määramine Kepneri meetodil
Praktiline õppus:
CMPS testi tulemuste analüüs, juhi isiksuse omadused, järelduste tegemine, arutelu
Kontrollkeskme ja vastutuse testi tulemuste analüüs ja järelduste tegemine, arutelu
Individuaalsed, prioriteetsed juhtimis- või tööprobleemid, arutelu
õppepäev: Strateegiline mõtlemine ja meeskonnatöö
Strateegiline mõtlemine: Hea juht näeb suurt pilti, kuid keskendub samal ajal eesseisvale ülesandele. Kasutades strateegilist mõtlemist, loob juht tulevikku nii iseendale kui ka oma alluvatele.
Strateegilise mõtlemise tunnused
Strateegiline mõtlemine versus strateegiline planeerimine
Juhi strateegilise mõtlemise oskused
Strateegilise mõtlemise arendamine
Meeskonnatöö: Juhid on samaaegselt ka oma meeskonna liikmed. Tulemuslik juhtimine tähendab, et kõik meeskonna liikmed täidavad erinevaid, meeskonnas sünergia saavutamiseks vajalikke rolle ning teavad, kuidas iga meeskonnaliiget käimasolevasse tegevusse või projekti kaasata ja ühise eesmärgi saavutamiseks koostööd teha.
Meeskonnad tööl, meeskonna loomine
Sünergia tekkimine meeskonnatöös
Liider meeskonnas, meeskonna juhtimine, juhtimisstiil, meeskonnaliikmete rollid (tulemusele, suhetele orienteeritud rollid ja destruktiivsed rollid)
Meeskonna arengu staadiumid
Kodutöö:
Individuaalse juhtimisstiili test
Praktiline õppus:
Meeskonnatöö ülesannete lahendamine, sünergia tekkimine virtuaalses meeskonnas
Juhtimiskaasuste arutelu, juhtimisstiili testi tulemuste analüüs ja järelduste tegemine
õppepäev: Ajajuhtimine ja usaldusväärsus
Ajajuhtimine: Iseenda ja alluvate tööülesannete tähtsuse järjekorda seadmine ja prioriteetsete tööülesannete määratlemine on edukate juhtide kindel tunnusjoon. Juht peab teadma, kuidas žongleerida mitmete inimeste ajakavadega; vastasel juhul jäävad ülesanded täitmata ja projektid võivad ebaõnnestuda.
Mõned ajajuhtimise reeglid, meetodid ja süsteemid (nt. Eisenhoweri printsiip, ALPEN meetod, Clockify tasuta tarkvara)
Tüüpilised ajaraiskajad tööl
Rööprähklemine, ebamõistlik kiirustamine (busyness). Tõenduspõhised järeldused ja tegurid, mille mõjutamisel saab vähendada töö tegemisel rööprähklemist ja ebamõistlikku kiirustamist (PE Konsult uuringud, 2018-2022)
Usaldus: Usaldus ei ole midagi, mis tekib iseenesest koos juhiks saamisega. Usaldus tuleb juhil ära teenida. Kui töötaja ei saa usaldada oma juhti, siis tulemus on ebaõnnestunud.
Töösõltuvuse testi tulemuste analüüs ja järelduste tegemine, arutelu
õppepäev: Konfliktide lahendamine ja stressi tolerants
Konfliktide lahendamine: Erinevate töökonfliktide ennetamise strateegiate, töökonfliktide tunnuste äratundmine ja töökonfliktide lahendamise tehnikate valdamine on juhtimisel oluline.
Töökonfliktide ennetamise strateegiad
Töökonfliktide tüübid
Juhi roll töökonfliktide lahendamisel
Töökonfliktide lahendamise tehnikad ja -strateegiad
Tõenduspõhised järeldused ja tegurid, mille mõjutamisel saab vähendada töökonfliktide esinemist (PE Konsult uuringud, 2018-2022)
Töö/elu tasakaal ja stressi tolerants: Oskus oma tööd kodusest elust lahus hoida on juhi jaoks kriitilise tähtsusega. Ilma töö- ja eraelu tasakaaluta ning oskuseta oma tööpingetega toime tulla, võib juht kiiresti läbi põleda.
Töö/elu tasakaalu loomine
Tööstress, läbipõlemine (tunnused) (PE Konsult uuringud, 2018-2022)
Tööstressi peamised põhjused organisatsioonis (PE Konsult uuringud, 2018-2022)
Tööstressiga toimetulek (stressi esmaabi ja tegelik toimetulek stressiga)
Kodutöö:
Töö ja pereelu konflikti test (Work-Family Conflict Scale, eesti keeles)
Juhtide tööstressi rahvusvaheline test (Occupational Stress Indicator, OSI-2; eesti keeles)
Praktiline õppus:
Töö ja pereelu konflikti testi tulemusete analüüs ja järelduste tegemine, arutelu
Juhtide tööstressi testi (OSI-2) tulemusete analüüs ja järelduste tegemine, arutelu
Juhi tööstressi esmaabi meetmete kaardistamine
Koolitaja: prof emer. Mare Teichmann PE Konsult, juhataja
Mare Teichmann on psühholoogia emeriitprofessor, Tallinna Tehnikaülikooli psühholoogia õppetooli asutaja, tööstuspsühholoogia instituudi asutaja. Mare peamised uurimisvaldkonnad on tööstress, psühhosotsiaalsed tegurid tööl, elukvaliteet, sh. tööelu kvaliteet, tööga seotud kontrollkese ning teised töö ja juhtimisega seotud psühholoogilised probleemid. Lisaks loengutele ja konsultatsioonidele on tema juhtimisel välja töötatud testid erinevate tööl esinevate psühhosotsiaalsete tegurite ning nendega seotud riskide mõõtmiseks ja hindamiseks.
Koolitusfirma tutvustus
Eesti Koolitus- ja Konverentsikeskus korraldab konverentse ja koolitusi, mille sisu loomisel keskendutakse ennekõike kliendi ootustele ning rahulolule.
Loome aastas ligikaudu poolsada originaalset koolitust ning kümmekond visiooni- ja erialakonverentsi. Loen koolitusfirma kohta veel...