Koolituseks vajalik eelhäälestus
Koolituste valik turul on seinast seina. Alati ei saa kindel olla, et koolitus, millele läheme, vastab meie ootustele. Mida siis ise ära saab teha, et koolituselt maksimaalne kasu saada?
Tea, mida tahad! Pane paika oma ootused, kuid ära mine liiga detailseks. Võid lausa üles kirjutada koolitusteemat puudutavad küsimused ja need koolitajale enne koolitust meilida või paberkandjal anda. Hoolitse koolituse käigus ise selle eest, et saaksid vastused.
Mine koolitusele uudishimuga! Ära oleta midagi ja unusta liigne ettekujutus sellest, milline koolitus saab olema. Pigem kujuta endale ette, et oled puhas valge paberileht, millele hakatakse põnevaid kujundeid maalima. Näe ennast õnneliku ja rõõmsana, ole avatud.
Psühholoogiliselt blokeerime me ära selle info, millesse me ei usu ja otsime kinnitust sellel, mida usume. Kui me koolitusele minnes mõtleme, et leiame seal kindlasti eest toredad osalejad ja saame vähemalt ühe uue idee, siis me selle ka leiame. Kui me koolitusele minnes kardame, et see on jälle üks jama raisku läinud päev, siis meie jaoks ta see just ongi, sest me lihtsalt ei näe muud, kui seda, mis kinnitab meie uskumus. Nii, et usu, et tuleb üks igati vahva päev, ära liigselt sellele unistusele keskendu ja ole lihtsalt avatud andmata hinnanguid.
Hoia mõtted seal, kus on Sinu jalad! Keskendu hetkele, milles oled – kuula hoolega ja kuule, pane tähele, mis Sinu ümber toimub, tegele olevikuga, taju. Unusta see, mis oli hommikul, eile või veelgi kaugemas minevikus. Ära mõtle sellele, mis saab peale koolituspäeva, õhtul või ülehomme… Ole 100% kohal!
Osale! Toeta oma olekuga gruppi ja koolitajat! Kui Sulle ei meeldi koolitusel teatud tegevustes kaasa lüüa ja tunned, et ei soovi ka oma uudishimu rahuldada väljakutset vastu võttes, siis ütle seda koolitajale. Ütle otse ja ausalt ja põhjenda lühidalt tänades koolitajat (ja gruppi) tolerantsuse eest. Usu, me kõik oleme olnud olukorras, kus me ei taha midagi teha – tihti küll selgub, end ületades ja osaledes, et kogemus oli seda väärt, et proovida, kuid… valik on igaühe enda teha. Usu, koolitaja on õnnelik, kui Sa ei tööta vastu vaid kenasti end väljendad. Näiteks: “Vabandan, ma ei soovi selles harjutuses osaleda. Ma usun, et see on kasulik ja ma hea meelega vaatan, kuidas teised seda teevad. Ma ei pea ennast nii julgeks inimeseks, et sooviksin praegu selle väljakutse vastu võtta. Usun, et te mõistate mind. Ma istun vaikselt siin ruumis ja kui teil on mulle anda mõni ülesanne, näiteks fotode tegemine, siis meeleldi olen abiks. Tänan mõistmise eest.”
Tihti saavad koolituse lihvida enda järgi just need inimesed, kes on oskuslikud suhtlejad ja suunajad. Kõik mõjutavad kõiki – ka Sinu head mõtted jõuavad grupikaaslaste ja koolitajani… nii nagu ka halvad mõtted – tegevusi mõjutavad mõlemad, kuid eriti mõjutavad mõtted just seda tulemust, mille Sina osalejana saad.
Õpi kõigest! Ära targuta! Õppida saab teiste osalejate ja koolitaja suhtumisest, suhtlemisoskusest, hirmudest, korraldamisest jne. Ole avatud, õpi! Kui miski asi häirib, siis küsi endalt, miks see mind häirib? Mis on minu sees toimuvaga konfliktis. Mine peegli ette ja räägi endaga. Kui meid miski häirib, siis enamasti on probleem meie endi sees. Endas me seda ei taju, see on kui pisike õunauss, kuid teistes näeme enda probleemi võimendatuna ja see vaatab meile sealt vastu kui suur kobra. Kehtib eesti vanasõna: teise silmas pindu näeb, kuid enda silmas palki ei näe. Taju olukorda ja analüüsi – saad endast nii mõndagi põnevat teada. Proovi osaleda nii, et Sa ei hakka rääkima sellest, mida Sina asjadest tead. Kuula parem seda, mida teistel Sulle õpetada on ehk tule koolitusele nagu tühi tass, mida saab täita, sest sinna, kus on palju ees, ei saa juurde panna
Täita saab ainult tühja tassi
Raamatu “Teeninduskunst” koostaja John Tschohli toob välja maailmakuulsa võitluskunstide valdaja Bruce Lee kirjutatud loo jaapani zenmeistrist, keda külastas kord ühe Ameerika ülikooli professor. Professor tahtis oma teadmisi täiendada, kuid samas üritas meistrile muljet avaldada oma seniste teadmistega võitluskunstidest.
Meister keeldus õpetamisest. Ta kutsus mehe hoopis teed jooma. Valades professorile teed, palus meister ennast jälgida. Ta jätkas valamist ka siis, kui tass oli juba täis ja hakkas üle ajama, nii et nired voolasid laua ääreni ja sealt edasi põrandale. Ehmunud professor ei saanud aru, miks meister nii teeb. Võistluskunstide meister selgitas: “Kui inimese tass ajab üle, siis ei saa ta õppida. Ta õpib vaid siis, kui tass ei ole täis ja ta on valmis laskma seda täita.”
Küsi julgesti! On inimesi, kes ootavad, et neile antakse, on neid, kes võtavad küsimata, kuid õnneks ka neid, kes küsivad, et neile antaks. Head esinejad ja koolitajad jumaldavad arutelusid grupis ja julgeid küsijaid/ vastajaid. Asjalikud ettepanekud, teemakohased küsimused ja arukad arutelud on alati teretulnud. Kõige koledam on lugeda koolituse tagasisidest, et osaleja ei saanud oma küsimusele vastust (sest seda ei esitatudki) või et ruumis oli liiga palav (kuigi oleks võinud akna lahti teha ja teema üles tõsta) või et ruumis oli liiga külm (kuigi oleks võinud akna sulgeda) või et mingist teemast oleks võinud rohkem, mingist vähem rääkida. Kui on ideid, mõtteid, siis käi need välja. Vingujaid ja virisejaid on ilma meietagi palju – tee konkreetsed ettepanekud, kui saad olukorda muuta, siis muuda, kui ei saa, siis lepi ja ära tagant järgi vingu, kui ise ei ole midagi olukorra muutmiseks teinud.
Vajadusel võta jälgija positsioon! Ole tänulik, et Sul on võimalus kogeda erinevaid tundeid, näha erinevaid inimesi ja omalaadi käitumist. Mis siis sellest, et kõik ei meeldi. Ei peagi ju meeldima.
Usu parimat! Kuigi vahel võib tunduda, et koolitaja eeltöö on vilets ja isiksus Sulle sobimatu, osalejad juhmid ja Sina ainus tark, usu, et kõik need inimesed Sinu ümber teevad oma parima – koolitaja tegi põhjaliku ettevalmistustöö, osalejad on just nii arukad, kui nad seda oma taseme järgi suudavad olla. Mõista, et inimesed ongi erinevad ja nii mõnelegi võib hoopis Sinu käitumine rumal näida.
Võimenda positiivset! Meie mäletame seda, mis on seotud tugeva emotsiooniga või mida mitmeid kordi kordame. Arenda end teadlikult mäletama häid asju. Selleks küsi iga pausi ajal ja koolituse lõpus:
- Mis mulle kõige enam meeldis ja miks?
- Millised on need 3 asja, mida ma õppisin?
- Mis ma sellelt koolituselt meelde jätan?
Selliseid küsimusi saad esitada ja grupikaaslastele õppides nägema olukordi teiste silmade läbi ja aidates ka neil enda tegevusi teadvustada.
Väldi vaimse puberteedi tundemärke – MMI ja MMU sündroomi! Oska ära tunda vaimse puberteedi tundemärke ja juhi enda mõtteid teadlikult. Tee oma parim, et sinust ei saaks võitu MMU või MME sündroom! MMU sündroom = hoiak “Mitte Midagi Uut” ja MME sündroom = hoiak “Mitte Midagi Erilist”
Kokkuvõtteks – hoia peas häid mõtteid, oska oma soove väljendada läbi kiituse, keskendudes heale ja olles uudishimulik. Alati on midagi õppida.
Sa saad koolituselt just täpselt selle, mille järgi läksid olles ise oma reaalsuse looja!
Autor: Autor KA Konsultatsioonid koolitaja ja konsultant, tervisliku eluviisi ja reisifänn Katrin Aedma.
Loe lisaks: Katrin Aedma, Virtuaalne suhtlemiskultuur. Mida ma peaksin teadma meilietiketist?